Situationen i vår värld är just nu mer orolig och instabil än vad de flesta av oss tidigare upplevt. Vi syftar förstås på det som sker i vår omvärld där krig och konflikter pågår, med alla de konsekvenser det innebär för de människor som drabbas. Även vårt samhälle påverkas av… Läs mer »
Förändringens vindar i den sociala barn- och ungdomsvården
Ett nytt år har tagit sin början men liksom under 2023 är det väldigt många förändringsprocesser som pågår inom den sociala barn- och ungdomsvården och inom IFO-området i stort. Vi har inte bara en ny socialtjänstlag på gång (som efter många turer planeras träda i kraft sommaren 2025), vi har också fler statliga utredningar och förändringar på gång inom barn och unga-området än vad vi någonsin sett tidigare. Bland annat har Kriminalvården fått i uppdrag att ta över ansvaret för LSU, utredningar pågår om både sekretesslagstiftningen och LVU och den 5 februari deklarerade regeringen under en presskonferens att de har för avsikt att ersätta SiS med en helt ny verksamhet.
För VoB:s del står givetvis utredningen ”Barn och unga i samhällsvård” (SOU 2023:66) i stort fokus. Den omfattar både HVB och familjehemsvård och därmed berör den en stor andel av VoB:s verksamheter. Utredningen publicerades i oktober och vi har tagit del av de ca 130 olika förslag som utredarna valt att lägga fram. Vi är glada över att VoB tillsammans med andra Sobona-företag* fått möjlighet att träffa utredarna under utredningstiden för att föra fram vår syn på vilka förändringar som behövs inom HVB och familjehemsvård. Många av idéerna har utredarna tagit till sig och gjort till konkreta förslag. På HVB-sidan ser vi många positiva förslag som kommer kunna stärka både kvalitén för berörda barn och unga och samtidigt förbättra arbetsmiljön för personalen.
Särskilt förslaget om förtydligandet av socialnämndens skyldighet att lämna relevant information inför placering på HVB förväntas ha effekt. Det har potential att bygga bort det olyckliga glapp som ibland uppstår mellan den information som socialtjänsten ger och som HVB-föreståndaren bygger sin lämplighetsbedömning på. En placering som görs mot bakgrund av riklig information om den unges mående, funktion och behov har mycket större möjlighet att utgöra en positiv vändning för den placerade än en lämplighetsbedömning gjord på bristfälligt underlag. Att vi behöver förbättra vårt arbete med att ge barn och unga stabila och långsiktiga placeringar syns inte minst i rapporten ”Instabilitet bland barn och unga placerade i heldygnsvård enligt SoL och LVU” som Socialstyrelsen släppte förra året. Det är en kartläggning av placeringsmönstret för barn och unga födda 1990-2004. Intressant läsning för alla som arbetar inom och vill utveckla samhällsvården för barn och unga.
Utöver detta välkomnar vi även många av utredningens förslag som stärker det placerade barnets/ungdomens rätt till hälso- och sjukvård, tandvård och en fungerande skolgång med allt det stöd som kan tänkas behövas där. Vi saknar dock förslag om utökade befogenheter för HVB-personal, tex möjligheten att genomsöka den unges rum vid misstanke om droger eller vapen eller att beslagta mobiltelefon som används i självdestruktivt syfte. Tyvärr hade utredarna inte uppdraget att se över dessa men de gör ändå ett tydligt medskick i frågan: ”Regeringen bör skyndsamt låta utreda behov av och förutsättningar för befogenheter i HVB för att genomföra vård av barn och unga på ett tryggt och säkert sätt. En sådan utredning bör också omfatta SiS särskilda befogenheter.”
Det förslag som kan komma att påverka VoB mindre positivt är det om att enskilda företag inte längre ska få tillhandahålla konsulentstödd familjehemsvård som ett ”paket”. Varken kommunägda företag, som VoB och Gryning, eller privatägda bolag och stiftelser skall kunna erbjuda platser i av företaget anlitade familjehem. Förslaget är att genom en lagändring i SoL se till att det endast är kommuner som skall kunna anlita och betala ersättning till familjehem. Insatsen konsulentstöd/handledning till ett familjehem ska fortfarande kunna utföras av enskilda aktörer, men förslaget tar bort möjligheten att bygga upp en unik och nära samarbetsrelation med specifika familjehem. Detta ställer också stora krav på kommunerna. Om förslaget blir verklighet måste alla kommuner organisera om sin familjehemsverksamhet och bygga upp ett betydligt mer omfattande stöd för hemmen än vad som erbjuds idag.
Den stora frågan är dock hur många av utredningens förslag som slutligen kommer landa på riksdagen bord för beslut. Min förhoppning är att flertalet av dem blir verklighet. Många av utredningens förslag gällande HVB ligger dessutom helt i linje med den nya standard för kvalitetssäkring i HVB som Swedish Standards Institute (SIS) tagit fram och som det alldeles nyligen blev möjligt att börja certifiera HVB enligt. Två av VoB:s verksamheter, Högelid och Familjehuset i Alvesta, var två av pilotverksamheterna som nu till vår stora glädje och stolthet är först i landet med att bli certifierade enligt denna standard. Läs gärna mer om detta här!
*Sobona är de kommunala företagens arbetsgivarorganisation
Har du egen erfarenhet inom ämnet?
AvbrytSvara:
Vill du tipsa någon om detta inlägg?