Att ta uppdrag som familjehem och göra positiv skillnad för en individ är en fantastisk insats! Inte enbart för individen utan för hela vårt samhälle. Att få vara delaktig i en individs liv, ge omsorg och kärlek, dela framgångar och motgångar är berikande. Det är dessa motiv som driver familjer… Läs mer »
Skolprojektet – en särskild satsning
Innanför väggarna på Amra, ett behandlingshem för ungdomar, har under våren i samtal mellan kollegor, fokus hamnat på en speciell nyhet:
”Ett skolprojekt?”
”En ny tjänst?”
”En särskild satsning på skolan?”
”En ytterligare möjlighet för effektivare samverkan?”
Nyfikenhet, upprymdhet och förväntan fyller lokalerna, och det är nu dags att dela med oss av det som föranleder dessa spännande diskussioner!
Bakgrund och orsak till projektet:
Inom VoB Syd AB (Vård och behandling) värderas utveckling med stöd av forskning och evidensbaserad praktik högt, och för att se var satsningar behövs är det nödvändigt att hela tiden utvärdera var behoven finns och är som störst. Ett område som kontinuerligt diskuteras är ungdomars skolgång. Som VoB:s kvalitetsutvecklare, Bodil Eriksson, konstaterat uppnår tyvärr placerade ungdomar sämre skolresultat än andra ungdomar. Detta får på lång sikt stora konsekvenser i form av sociala problem, ohälsa och utanförskap. Samtidigt visar forskning att en fullt genomförd skolgång är den tydligaste enskilda faktorn som ger barnen och ungdomarna det bästa skyddet gentemot utanförskap i framtiden. En högre delaktighet i samhället för dessa ungdomar skulle ge samhället en bättre hållbarhet.
Projektet:
Med dessa fakta tydligt formulerade, och med en stark vision och motivation att hjälpa placerade ungdomar i deras skolgång genom individuellt stöd, har Bodil Eriksson i samarbete med berörda chefer, tagit initiativ till att VoB skall genomföra ett skolstödsprojekt. På Amra innebär detta att vi skall ge ett mycket aktivt skolstöd till de placerade ungdomarna. Specifikt vill vi testa om vi på en termin med hjälp av en särskilt avdelad pedagog som stödjer övrig personal, kan ge mer lust och självförtroende i skolarbetet och leda till förbättrande skolresultat. Om testet visar på positiva resultat så vill vi sprida detta så att fler placerade ungdomar får samma möjligheter.
VoB har därför sökt ekonomiskt stöd från Vinnova (Sveriges innovationsmyndighet) för att genomföra en ”Social innovation”. Beslut om eventuellt bidrag fattas 2 Maj. Om VoB blir beviljade bidrag så kommer vi att börja rekrytera en Skolpedagog omedelbart, och projektet kommer att genomföras under hösten 2019. Personal på Amra kommer då att kontakta de skolor och socialsekreterare som just då har ungdomar placerade för att gemensamt göra en plan för ”aktivt skolstöd”.
Inne på Amra har arbetsgruppen reagerat mycket positivt till den möjlighet som ett positivt svar på ansökan kan medföra. Då en resurs som denna på många sätt är unik, har uppmuntrande ord och attityder självklart också följts av en nyfikenhet och önskan om större förståelse för det praktiska. Vad exakt ska denna kollega göra? Hur ser samarbetet ut? Vad händer sen?
Jag, som kommer att vara ett stöd för projektet på plats, förklarar det såhär:
Att samverka genom att samordna och samarbeta
Att bygga samverkan mellan inblandade aktörer vilken i praxis bidrar till att skapa en fungerande skolgång som är anpassad efter individens förmåga genom att;
– Samordna ungdom, skolpersonal, socialtjänst, vårdnadshavare och behandlingspersonal med fokus att skapa ett nätverk som arbetar tätt mot tydliga och gemensamma mål.
– Samarbeta med alla aktörer i ett kontinuerligt och fullständigt motivationsarbete gällande skolgång.
Behandlingspersonal arbetar i nuläget redan med detta, och har sedan tidigare haft skolgång som ett mycket stort fokus i behandling, men genom ett extra stöd i form av denna resurs är målet att hjälpen med skolgången ska bli så fullständig som den bara kan bli. Detta blir ett gott exempel på hur VoB bryr sig mera.
Arbetsgruppen på Amra väntar nu otåligt på besked om vi kommer få medel från Vinnova och ser fram emot att få träffa den eldsjäl som i sådant fall kommer börja arbeta med oss. Dennes kompetens och bedömningar kommer värderas högt och om satsningen visar goda resultat kommer utökat skolstöd förhoppningsvis kunna bli en permanent del i alla våra tonårsverksamheter. VoB hoppas med detta kunna bidra till att våra placerade ungdomar får tillgång till en av de viktigaste skyddsfaktorerna för att kunna leva ett gott liv trots en tuff start – en lyckad skolgång.
Har du egen erfarenhet inom ämnet?
AvbrytSvara:
Vill du tipsa någon om detta inlägg?