Resultat 2023 - klientnöjdhet

Både under placeringstiden och i samband med att en klient är på väg att flytta ut från någon av våra verksamheter erbjuds de besvara en klientnöjdhetsenkät. För barn från 4 år har vi en särskild barnenkät. Totalt besvarades 108 enkäter av 170 möjliga under 2023, vilket ger en svarsfrekvens på 64%. Vi arbetar ständigt med att få upp svarsfrekvensen för att kunna ta del av synpunkter från så många som möjligt av dem som fått ta del av våra insatser. 

Utöver att besvara frågorna med givna svarsalternativ ges klienterna möjlighet att i fritext kommentera verksamhetens insats. Klienternas kommentarer, oavsett karaktär, är också ett viktigt inslag i det löpande förbättringsarbetet vid verksamheterna.

Skalan som används i klientnöjdhetsenkäten är 1-5.

genomsnittligt RESULTAT hela VoB (skala 1-5)

         4,3

 
svarsfrekvens

64%

Kommentarer från klienter:

"All personal  på Familjehuset har bidragit men mest mina kontaktpersoner B och M. Vet inte hur det hade gått utan dom. Uppskattar allt dom har gjort för oss här och dom får enbart ros av mig och mitt barn. Extremt kompetenta och gör ett fantastiskt jobb!!"

"Jag älskar er."

"Jag kommer avvika så många gånger från nya boendet att jag får flytta till Högelid igen."

"Tackar jättemycket. Ni är underbar personal. Ni har bemött mig jättebra. Jag är ledsen att jag lämnar men jag måste." 

"Personalen har varit trevliga och gett ett bra bemötande. Insatsen på Familjehuset har varit både positiv och negativ. Den har varit positiv för barnen, de har fått en bättre relation till mig. Den har varit negativ för att jag förlorat min frihet."

"Ni har varit en trygghet för mig och jag kommer sakna den tiden vi hade!"

"Jag har under processens gång förstått varför jag och familjen är placerad på Familjehuset.  Jag har skattat 5 på frågan om jag tycker att insatsen gjort positiv skillnad för mig och min familj eftersom jag har fått insikt om att jag behöver förändra mig."