Resultat 2023 - Kundnöjdhet

Varje avslutat ärende utvärderas genom att uppdragsgivarens handläggare besvarar en enkät. Under året har 89 (av 136 möjliga) enkäter besvarats av socialtjänsten och svarsfrekvensen uppgår därmed till 65 %.

Utöver att besvara frågorna med givna svarsalternativ, omdömen på en skala 1-6, ges handläggarna möjlighet att i fritext kommentera verksamhetens insats. Uppdragsgivarna ger i många fall kommentarer vilka dels ger bekräftelse på genomfört arbete vid den berörda enheten men är också ett viktigt inslag i det löpande förbättringsarbetet vid verksamheterna. I huvudsak är kundernas kommentarer positiva men de kritiska synpunkter som kundenkäterna genererar är, vid sidan av den direkta kontakten med uppdragsgivarna, bolagets viktigaste redskap för hantering av kundklagomål.

Sammantaget resulat på samtliga frågor är 5,5 (skala 1-6), vilket visar på att VoB:s uppdragsgivare är mycket nöjda med bolagets insatser. 

Nedan redovisas resultatet under 2023 för VoB:s kundenkäter med utfall per fråga.

UPPNÅTT RESULTAT PER FRÅGA (Skala 1-6)

Fråga 1

Inskrivningsprocessen?

 

5,6

Fråga 2

Dokumentation?

 

5,4

UPPNÅTT RESULTAT PER FRÅGA (Skala 1-6)

Fråga 3

Möten?

 

5,6

Fråga 4

Utskrivningsprocessen?

 

5,4

 
UPPNÅTT RESULTAT PER FRÅGA (Skala 1-6)

Fråga 5

Sammantaget?

 

5,4

Fråga 6 

Använda VoB igen?

 

5,6

 

Kommentarer från uppdragsgivare

”Mycket bra mottagande och bra information. Trevligt bemötande – ungdomen kände sig trygg i att ställa frågor som hon fick bra svar på." (Amra)

 

”Noggrann och välskriven utredning. Över förväntan."  (Familjehemsresursen)

 

”Trots en kortvarig placering där klienten inte var mottaglig för stöd kunde personal leverera ett gediget underlag med information, exempel på situationer och en bedömning.  Materialet kunde vidare användas av socialtjänsten”.  (Familjehuset i Alvesta)

 

”Fungerade bra: Bra att ni medverkade på överlämning till nya familjebehandlare. Underlättade och givande med direkt kommunikation med dem”. (Familjehuset i Lund)

 

 

"Mycket nöjd med personalens arbete med klienten. Snabb kontakt vid händelser, regelbunden dialog och lätta att samarbete med, både personal och enhetschef. Klienten i fokus i deras arbete." (Högelid)

”Otroligt bra samarbete, lätta att nå, trevligt bemötande. Hela tiden haft dialog och försökt hitta lösningar tillsammans." (Klara)

 

"Samverkan har fungerat mycket bra. Lätt att få tag på personalen både via telefon, mail samt boka fysiska besök."  (Myra)

 

"Arbetat utifrån målen och lyckats nå dem. Väldigt tillgänglig och kunnig kontaktperson."  (Stödboende i Kristianstad)